Saunovanie - keď potiť sa je zdravé...

V súčasnosti si saunovanie získava čoraz väčšiu obľubu pre svoje relaxačnoregeneračné, ako i detoxikačné účinky. Čo sa vlastne deje s naším organizmom pri procese saunovania? Intenzívny účinok tepla spôsobí rozšírenie ciev v pokožke a silné potenie. Hoci vyparovanie potu ochladzuje pokožku, stúpne pri správnom saunovaní teplota vnútri tela približne o 1 °C a v pokožke asi o10 °C. Dochádza k zvýšenému prekrveniu kože, slizníc a svalstva, reflexnej práci cievneho a nervového systému. Uvoľňujú sa svalové kŕče, zrýchlia sa metabolické pochody a látková premena. Práve potením sa vylučujú z tela niektoré odpadové látky. Pravidelným saunovaním sa výrazne posilňuje imunitný systém, a tým obranyschopnosť proti chorobám. Sauna relaxuje psychiku a zbavuje nás stresu. Sauna dobre pripravuje na eventuálnu následnú masáž. Máte tu teda zopár veľmi dobrých dôvodov, prečo sa ísť vypotiť. A kam sa vybrať? Zariadení je dosť, pričom každé z nich ponúka aspoň jeden z dvoch základných typov sauny. V suchej sa pohybuje teplota okolo 100 – 110 °C s minimálnou vlhkosťou. Čím ste na vyššom stupni, tým teplejšie. Jej nevýhodou je vysoká záťaž srdcovo-cievneho systému a ťažšie dýchanie. Alternatívne môže byť v suchej saune teplota okolo 60 – 65 °C. Jej účinky sú miernejšie – potenie nastáva pomalšie. Odporúča sa ľuďom so zdravotnými problémami vylučujúcimi pobyt vo vy-sokých teplotách, ako i deťom. Ďalší ponúkaný typ sauny je sauna vlhká. Teplota v nej nepresahuje 75 – 80 °C a relatívna vlhkosť je až 80 percent. Špeciálna cirkulácia vzduchu zabezpečuje rovnakú teplotu od podlahy po strop. Čím je vzduch vlhší, tým sa teplo lepšie transportuje na pokožku. K poteniu prichádza skôr a bez možných nepríjemných vedľajších účinkov suchej sauny.
   Ak chceme, aby saunovanie bolo pre nás príjemné a prospešné, mali by sme zachovať určitý postup v nas-ledujúcich piatich krokoch:
   1. počiatočná očista tela – vyzlečte sa, saunuje sa nahá, maximálne s jednou plachtou, prípadne osuškou. Osprchujte sa a dobre sa osušte uterákom, lebo suchá pokožka sa rýchlejšie potí. Nezabudnite si odložiť šperky a bižutériu, v saune by vás pálili. Vhodné je pred začiatkom potenia navštíviť toaletu.
   2. prehriatie v potnej miestnosti – po vstupe do samotnej potnej miestnosti sa uložte do polohy ležmo alebo do sedu s nohami v rovnakej výške, ako sedíte. Sú to optimálne polohy pre rovnomernú teplotnú záťaž organizmu. Ak ste začiatočníčka, uložte sa najskôr na nižšie stupne, kde je teplota nižšia. Ak nemáte žiadny problém, môžete sa po chvíli premiestniť vyššie. Čas pobytu v potnej miestnosti je optimálne 15 – 20 minút. Pokojne sa však riaďte svojimi pocitmi a zotrvajte, pokiaľ vám to je príjemné. Neplatí však, že čím dlhšie, tým lepšie. Pokiaľ pocítite akýkoľvek zdravotný problém, napríklad sa vám zle dýcha, búši vám srdce, máte bolesti hlavy, pália vás ušné lalôčiky alebo špička nosa, je čas saunu opustiť. V potnej miestnosti sa pohybujte čo najmenej, odporúča sa zachovať pokoj a ticho, aby horúci vzduch nevnikal prudko do dýchacích ciest.
   3. ochladenie – po potení sa osprchujte vlažnou alebo studenou vodou, potom pomaly vstúpte do ochladzovacieho bazéna. Ďalšími alternatívami ochladzovania sú pobyt voľne na vzduchu v ochladzovacom priestore posediačky alebo pre odvážnejších vedierko s ľadovou drvinou. Pri prvom pocite chladu sa vráťte do pot-nej miestnosti alebo saunovanie ukončite záverečnou očistou.
   4. závrečná očista tela – osprchujte sa krátko vlažnou sprchou bez mydla a úplne nakoniec krátko studenou vo-dou.
   5. relaxácia a odpočinok – vhodne ukončujú celý proces saunovania. Mali by trvať 10 – 30 minút, opäť sa môžete riadiť svojimi pocitmi. Máte dve alternatívy, buď strávite tento čas sedením na lavičke, voľne sa chladiac na vzduchu, alebo oddychom v oddychovej miestnosti. Sú tu k dispozícii ležadlá. Ľahnite si a celá sa zabaľte do plachty a deky. Nerušene si vychutnajte príjemný pocit únavy, ktorý niekedy vedie až k spánku.
   V saune možno spojiť príjemné s užitočným, a preto vám odporúčam – spravte si príjemný podvečer, pozvite svojich priateľov a poťte sa vypotiť pre zdravie!

   A na záver ešte zopár dôležitých rád.
   Doprajte si na celý proces saunovania dostatok času, cca 70 – 90 minút, aby ste mohli vykonať všetky kroky v pokoji.
   Vhodné je saunovať sa pravidelne, aspoň raz do týždňa.
   Do sauny nevstupujte s plným žalúdkom ani nalačno, vhodné je ľahké jedlo 1-2 hodiny pred procedúrou.
   Tekutiny dopĺňajte výhradne nealkoholickými nápojmi! Vhodná je čistá voda (chladná alebo vlažná), minerálka, ovocné alebo zeleninové šťavy, bylinkové alebo ovocné čaje. Pite pred saunovaním, počas neho i po ňom, pretože môžete vypotiť až 2 litre tekutín, ktoré treba nahradiť. Nevhodné sú alkohol, silné kofeínové a teínové nápoje, preto sa ich konzumácii radšej vyhnite.
   Je dôležité, aby celá procedúra prebehla správne a bez preháňania. Opakovanie potnej procedúry  viac ako 3-krát za sebou nezvyšuje zdravotný účinok, preto sa neodporúča.
   O vhodnosti saunovania sa poraďte so svojím lekárom, ak máte srdcovo-cievne ochorenie,  napr. vysoký alebo, naopak, veľmi nízky tlak krvi, zapálené kŕčové žily alebo epilepsiu. Návšteva sauny je úplne nevhodná, ak máte akútne infekčné ochorenie, ťažké postihnutie niektorých orgánov alebo ste tehotná.

Eva Nipčová